Bra konditionsträning utanför planen

Något som många diskuterar just nu inom träningsvärlden är något kallat ”cardio”. Cardio är vad vi i Sverige kallar konditionsträning och är av stor vikt ifall du bland annat vill minska i vikt, förebygga depressioner, få bättre återhämtningsförmåga, få bättre hjärthälsa och få en minskad risk för diabetes. Där finns mängder av bra sätt att träna sin kondition på, men den vanligaste och mest populära är löpning.

running training workout_529409386

Löpning

Vad som är viktigt att tänka på vid löpning är att investera i ett par bra löparskor, som hjälper till att dämpa stötarna som uppstår när du springer. Om du har rätt typ av sko kan det underlätta din löpning avsevärt, samtidigt som en dålig sko kan ge dig problem på både kort och lång sikt. Rätt skor stödjer upp din fot och ser till att din fot landar rätt mot underlaget. Välsorterade onlinebutiker har ett brett sortiment av skor, och en av fördelarna med löpning är att du endast behöver dina löparskor för att kunna ge dig ut och springa. Detta är fördelaktigt när du är ute och reser, då löparskorna inte tar särskilt stor plats i resväskan.

Längdskidåkning

Längdskidåkning är en annan populär konditionsträning och för att träna upp samma sorts kondition och muskler när snön inte ligger vit på marken går det bra att använda sig utav rullskridskor. För att inte trötta ut kroppen för fort eller sig själv för den delen, är det viktigt att man ökar successivt och inte kör slut på sig själv direkt under sitt första konditionspass.

Om du inte gillar att jogga eller inte är en höjdare på varken längdskidor eller rullskridskor passar det utmärkt att ta en promenad i rask takt, för att få ut det mesta av din promenad är ett par stavar att föredra. Fördelen med stavgång är att du tränar större muskelgrupper och dessutom sätter igång blodcirkulationen i bröst, skulderblad och axlar. Du kan öka din fettförbränning med upp till 30 – 60 % och dessutom får du en snyggare hållning. Dock låser du ryggen när du går stavgång och det kan därför vara bra att variera med vanliga promenader mellan gångerna.